суббота, 1 ноября 2014 г.

Гра-подорож до теми "Лікарські рослини"

Мета. Поглибити знання дітей про лікувальні властивості рослин; виховувати емоційно-зацікавлене ставлення до народної ботаніки; формувати елементарні уміння застосовувати набуті знання з метою збереження власного здоров'я.
Обладнання: малюнки лікарських рослин, карта гри-подорожі, ігровий реквізит, музика у грамзапису, презентація з матеріалами для виховного заходу.

Хід гри (Слайд 1)
- Сьогодні, діти, ми вирушаємо з вами до країни Лікарських рослин. Тут ви дізнаєтесь про лікувальні властивості цих чарівних рослин. Подорожувати будемо від зупинки до зупинки. Ось карта нашої подорожі.
Карта гри-подорожі(Слайд 2)
Старт: (Слайд 3)
- До чудо-ліків в гості вирушаймо, Дивинку щонайменшу помічаймо. Де материнка, подорожник, молочай, Повинен знати кожен травознай. Із вдячністю цілющі трави пийте, Ростіть, розумнішайте й здоровійте!
- Подорожувати краще з піснею. (Звучить пісня туристів)
- Ось і перша зупинка. «Клуб юних туристів».(Слайд 4)
- Діти, ми зупинилися з вами на уявній лісовій галявині. (Слайд 5)
(Вивішую малюнок лісової галявини).
- Та раптом ми чуємо якийсь голос, крик. Що ж трапилося? З’ясовується, наш товариш поранив собі ногу. Він просить вашої допомоги. Ой, у нього кров з рани біжить. Що ж робити? Може повернемося назад? Та шкода, ми вже далеченько відійшли. І лікаря Айболитя немає тут. Та і медичної аптечки ми не взяли з собою. А ми її повинні були обов’язково взяти. (Виходить учень-Лісовик).
Лісовик. Навіщо вам аптечка? Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров'я, щоб вижити у складних умовах. Вона змушена, була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала в навколишній природі і насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх дію на організм. Пізніше, з появою землеробства та тваринництва, розширилися знання людини про рослинний та тваринний світ. Ряд рослин увійшов до арсеналу лікарських на основі спостережень. Наша земля не тільки щедра, а й багата рослинним світом. Кожна рослина, що зростає на цій землі, має чудодійні властивості.
- Діти, придивіться уважно до лікарських рослин, які є на цій галявині. Можливо є тут рослини, які допоможуть нашому пораненому зупинити кров, надати йому першу медичну допомогу.
(Викликаю учнів. Вони виходять до дошки, показують лікарські рослини.)
1 учень. Ось подорожник. Він допоможе пораненому. Його ще називають ранник, порізник або бабка.
2 учень. А ось деревій або кровавник. Ця рослина допоможе надати першу медичну допомогу нашому пораненому.
3 учень. А це чистотіл або жовтосік. Ця лікувальна рослина також допоможе пораненому.
- Молодці, діти, ви допомогли пораненому товаришу, і тому ми продовжуємо нашу подорож до наступної зупинки, з піснею про дружбу. І ось ми на зупинці Лекторій Айболитя. Тут ми послухаємо цікаву розповідь лікаря Айболитя з життя тих лікарських рослин, які допомогли пораненому туристові.
Зупинка 2. Лекторій Айболитя (Слайд 6)
(Лікар-учень показує малюнки лікарських рослин і розповідає про подорожник великий)
Подорожник великий (Слайд 7)
- Лікувальні властивості цієї рослини добре знали лікарі Стародавньої Греції і Риму, а в середні віки — персидські та арабські медики. Цінували цю рослину і в Київській Русі.
- До XIV ст. подорожник був поширений лише в Східній півкулі. За часів великих подорожей, коли мореплавці шукали нових земель, його випадково завезли в Америку, де він швидко поширився, і індійці почали називати цю рослину "слід білої людини".
- Подорожник великий — багаторічна трав'яниста рослина, яка здавна шанується народною медициною багатьох народів світу і широко використовується як лікувальний засіб при зовнішніх ранах, ударах, наривах, опіках.
Запитання вчителя дітям.
- Чому саме так назвали цю рослину подорожником?
(Тому, що подорожник росте по дорогах і стежках).
- Чому подорожник у народі називають ранником чи порізником?
( Тому, що його прикладають до ран та порізів).
- Як застосовують подорожник у медицині?
(Подорожник використовується як лікувальний засіб при зовнішніх ранах, ударах, наривах, опіках).
(Лікар-учень показує малюнок лікарської рослини і розповідає про деревій).
Деревій (Слайд 8)
- Ця рослина має приємний, бальзамічний запах. Квіти запашні, на смак гіркі. Поширений деревій повсюдно, росте на луках, полях, межах, уздовж доріг, на схилах, лісових галявинах, у чагарниках.
Деревій — дуже популярний лікувальний засіб. Вважають, що рослина поліпшує травлення, спиняє кровотечу, сприяє правильному обмінові речовин. Його приймають всередину, вживають зовнішньо.
Скажімо, трапилася прикрість — ви поранились у полі, у дворі. Тоді шукають деревій, беруть його листки (вони соковитіші за квітки), міцно розминають (за можливості чистими пальцями) прикладають до рани. Після цього здебільшого рана загоюється за 3— 5 днів без сліду нагноєння. Навіть рани від серпа, як і рани від порізу ножем, плугом, сокирою, зроблені на полі, в умовах далеко не санітарних, загоюються швидко. Ось чому цю чудову рослину у народі називають кровавником.
Запитання дітям.
- Де росте деревій?
(Росте скрізь: на луках, полях, межах, уздовж доріг, на схилах, лісових галявинах, у чагарниках).
- При яких хворобах використовують деревій як лікувальний засіб?
(Деревій поліпшує травлення сприяє правильному обмінові речовин. Його приймають всередину, вживають зовнішньо).
- Яку іншу назву має ця рослина? Чому народ назвав її саме так?
(Деревій називають кривавником. Він швидко загоює рани від порізу ножем, плугом, сокирою, серпом).
(Лікар-учень показує малюнок лікарської рослини і розповідає про чистотіл).
Чистототіл (Слайд 9)
- Отруйна, але й дуже популярна в народі лікувальна рослина, трав'янистий бур'ян. При зламі виділяє жовтий або оранжевий молочний сік.
Чистотіл (латинська назва перекладається дослівно — дар сонця) — лікувальна рослина.
Росте по засмічених місцях, частіше в затінку, біля житла, під тинами, обабіч вулиць. Поширений повсюдно. Збирати траву починають наприкінці травня — до кінця липня, тобто під час більш рясного цвітіння.
Соком чистотілу виводять бородавки, вузлики, лишаї, мозолі, плями на шкірі. Настоєм чистотілу лікують хвороби ротової порожнини. Використовують чистотіл і для лікування ран, які довго не загоюються.
У народі чистотіл називають бородавочником, жовтосоком, глечкопаром, гладушником.
Запитання дітям.
- Поясніть, чому рослина отримала назву бородавочник, жовтосік?
(Соком чистотілу виводять бородавки, тому і бородавочник, а сік у чистотілу жовтий, тому і жовтосік).
- Де росте чистотіл?
(Росте по засмічених місцях, частіше в затінку, біля житла, під тинами, обабіч вулиць.)
- Коли можна збирати чистотіл?
(Збирати траву починають наприкінці травня — до кінця липня, тобто під час більш рясного цвітіння).
- Молодці, діти, на цій зупинці ви багато дізналися про лікувальні властивості чудо-рослин. Продовжуємо нашу подорож з піснею.
Зупинка третя «Галявина загадок».
(Слайд 10)
(Вчитель загадує загадки. Коли учні відгадують загадку, то він показує малюнок і пропонує розповісти про цю рослину).
- Яка трава дуже гірка, але популярна в медицині? (Полин). (Слайд 11)
- Що ви знаєте про полин?
1 учень. У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.
- Яка рослина не "вбиває" звіра? (Звіробій). (Слайд 12)
- Що ви знаєте про звіробій?
2 учень. Використовують при хворобах шлунка, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.
Сонечко в траві зійшло.
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло.
(Кульбаба). (Слайд 13)
- Що ви знаєте про цю лікарську рослину?
3 учень. У давнину її вважали еліксиром життя. У листках її багато вітамінів, 3 неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків).
Викупана в сонечку.
Стоїть собі донечка.
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. (Липа) (Слайд 14)
- Що ви знаєте про липу?
4 учень. Її цвіт - найпопулярніший народний потогінний і жарознижувальний засіб.
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять,
Мов шматочки неба голубого.
Виграють, виблискують, горять.
(Волошка). (Слайд 15)
- Що ви знаєте про цю лікарську рослину?
5 учень. Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.
Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки — золоті,
А вії — біленькі. (Ромашка) (Слайд 16)
- Що ви знаєте про ромашку?
6 учень. Використовують при хворобах шлунка, кишечника. Напаром з ромашки користу­ються для промивання гнійних ран.
- Молодці, діти, ви всі загадки відгадали і цікавими були ваші розповіді про лікарські рослини. Тому подорожуємо далі з піснею.
Зупинка 4 ШКОЛА ЮНИХ ТРАВОЗНАВЦІВ (Слайд 17)
- Пограємо в гру «Відшукай рослину». Попрацюємо в парах. (Слайд 18)
(На кожну парту вчитель роздає конверти з набором малюнків лікарських рослин).
Умова гри. Яка пара учнів швидше і правильно відшукає набір рослин, відвар яких використовують при різних захворюваннях.
(Переможцям вручаю значки (бейджики) «Юний травознавець»).
Вчитель задає запитання учням:
1. При застуді готують відвар з ...
2. Щоб поліпшити апетит готують відвар з ...
3. При хворобах шлунка готують відвар з ...
4. Як жарознижувальний засіб використовують відвар з ...
Правильні відповіді:
1. Липа (калина, гілочки малини, ромашка, шипшина і полин).
2. Деревій (полин, аїр тростинний, шипшина).
3. Звіробій (полин, ромашка, шипшина і аїр).
4. Гілочки малини (квітки калини, цвіт липи, полин).
- От і закінчується наша подорож. Я бачу на ваших обличчях: усмішку.
- Отож, ви здорові, і у вас нічого не болить.
- Отже, слово надається дітям.
1. Ми — діти природи, ми — її часточка.
2. Природа дбає про нас, а ми мусимо берегти і примножувати її багатства.
3. Природа дарує нам свої скарби, а ми, правильно використовуючи їх, маємо дбати про своє здоров'я. Бо воно є нашим найціннішим багатством.
4. Це те, чого людина не купить за гроші, не виміняє, не подарує.
5. Природа і людське здоров'я - дві істини, дві сестри, які їдуть поруч.
- Діти, як ви гадаєте, для чого людині потрібне здоров'я? Невже так важливо бути здоровим?
Гра «Мікрофон» (Слайд 19)
(Здоров’я потрібне, щоб бути гарним, щоб бути життєрадісним, щоб добре вчитися, щоб посміхатися, щоб добре працювати, щоб співати, щоб танцювати, щоб посадити дерево, щоб збудувати дім, щоб виростити дітей, щоб веселитися, щоб заробляти гроші, щоб піклуватись про інших, щоб допомагати старшим, щоб досягти успіху, щоб здобути освіту, щоб зробити життя кращим, щоб прославити державу, щоб зробити нашу країну багатою, щоб бути щасливою людиною.)
- Отже, здорова людина прагне до праці, вона життєрадісна, потрібна людям. І головним скарбом країни Лікарських рослин є ... (відгадайте ребус). (Слайд 20)
Відповідь: щаслива людина.
- Здоров'я — великий скарб, який дарує людині природа!
Вчитель. Нема здоров'я без природи. (Слайд 21)
Нема добра без доброти,
Діти. Немає більше насолоди,
Аніж здоров'я зберегти.
- Отже, бережіть природу, бережіть здоров’я!
- Нашу подорож закінчимо піснею. (Звучить пісня).
ПОБАЖАННЯ
Музика і слова Наталії Май

Якщо колись вам сумно стане,на очах сльоза,
Заспівайте пісню разом з нами і мине гроза.
Пам'ятай,що кожного чекає сто доріг в житті,
Тільки щастя більшого немає,ніж назад прийти.

Приспів:
Ми бажаєм в кожну хату щастя і добра,
Гарним людям,добрим людям сонця і тепла.
Хай душа дзвенить струною зранку й до зорі,
Хай обходять стороною біди і жалі.
Якщо колись вам сумно стане від усяких бід,

Заспівайте пісню разом з нами й вас почує світ.
Пам'ятай,що кожного чекає сто доріг в житті,
Тільки щастя більшого немає,ніж назад прийти.
Приспів.

- А щоб здоров’я ваше було міцніше, пропонуємо вам чай із лікарських трав!










Комментариев нет:

Отправить комментарий